CNBC News

Jury rules Rolling Stone, reporter defamed University of Virginia admin in gang rape story

CNBC News


A federal jury has found Rolling Stone magazine, its publisher and a reporter defamed a University of Virginia administrator in a discredited story about gang rape at a fraternity house, news media reported Friday.

Word of the jury decision came Friday afternoon in multiple news outlets.

University of Virginia administrator Nicole Eramo claimed the 2014 article portrayed her as a villain who discouraged the woman identified only as Jackie from reporting the incident to police. A police investigation found no evidence to back up Jackie's claims.

Rolling Stone's attorneys said there was no evidence that the reporter knew what she was writing about Eramo was false or had serious doubts about whether it was true.

After the verdict, the publication gave NBC News the following statement:

"For almost 50 years, Rolling Stone has aimed to produce journalism with the highest reporting and ethical standards, and with a strong humanistic point of view. When we published 'A Rape on Campus' in 2014, we were attempting to tackle the very serious and complex topic of sexual assault on college campuses, a subject that is more relevant today than ever. In our desire to present this complicated issue from the perspective of a survivor, we overlooked reporting paths and made journalistic mistakes that we are committed to never making again. We deeply regret these missteps and sincerely apologize to anyone hurt by them, including Ms. Eramo. It is our deep hope that our failings do not deflect from the pervasive issues discussed in the piece, and that reporting on sexual assault cases ultimately results in campus policies that better protect our students. We will continue to publish stories that shine a light on the defining social, political and cultural issues of our times, and we will continue to seek the truth in every story we publish."

Jurors heard closing arguments on Tuesday after listening to more than two weeks' worth of evidence.

The story about Jackie's rape set off a firestorm at the university and in schools nationwide. Eramo received hundreds of angry letters and emails calling her the "dean of rape," among other things, and faced protesters outside her office. The story crumbled after other news outlets began asking questions and police found no evidence to back it up. The article was officially retracted in April 2015.

Over the course of the more than two-week trial, the jury of eight women and two men watched 11 hours of video testimony, heard from a dozen live witnesses and examined nearly 300 exhibits.

At issue were three statements made about Eramo in the article and several comments Erdely made about the "university" and "administration" in media interviews before the article was retracted.

Among the statements in the article that Eramo claimed were defamatory was one in which she is quoted --through Jackie -- as saying that the university doesn't publish all of its statistics about sexual assault because "nobody wants to send their daughter to the rape school." Eramo says that was fabricated by Jackie.

The judge earlier this week dismissed Eramo's claim that the story, when taken as a whole, implied that Eramo was a "false friend" to Jackie. Rolling Stone had called that a "critical element" of her case.

Because the judge determined that Eramo was a public figure, she had to prove that Rolling Stone made statements with "actual malice," meaning it knew that what it was writing about her was false or entertained serious doubts as to whether it might be true.

Eramo's attorneys argued that Erdely came into the story with a preconceived storyline about institutional indifference to sexual assault and intentionally disregarded statements and facts about Eramo that didn't fit that narrative.

They claimed Erdely also ignored red flags about Jackie's credibility, including the changing account of Jackie's rape and her refusal to let Erdely talk to people who could corroborate her story.

Attorneys for Rolling Stone acknowledged that Erdely and her editors made serious reporting mistakes, but argued that there was no evidence they acted with actual malice.

The magazine's attorneys said that Erdely and her editors had full faith in Jackie until they realized she was no longer credible in early December after the story was published. Rolling Stone has agreed to pay all of Erdely's legal costs and any penalties that may be levied against her.

This is breaking news. Please check back for updates.